Je boek uitgeven: in eigen beheer of via een uitgeverij?

De een zweert bij uitgeverijen, de ander doet het liever zelf: je boek uitgeven. De afgelopen jaren is het steeds makkelijker geworden om je boek in eigen beheer uit te geven, maar toch blijven er genoeg auteurs trouw aan een uitgeverij. Jij als aankomend auteur hoort ook verschillende verhalen en bent in dubio: wat past nu het beste bij mij? In dit blog zet ik de 15 belangrijkste voordelen van beide manieren voor je naast elkaar!

Voordat ik erin duik eerst nog even een belangrijke disclaimer: als ik het heb over een uitgeverij, dan bedoel ik in dit blog de traditionele grote uitgeverij (neem een kijkje in je boekenkast en de namen verschijnen vanzelf 😉 ).

De traditionele uitgeverij: In eigen beheer:
…beschikt over jarenlange kennis en ervaring in het uitgeefvak waar je (boek) van kan profiteren. …moet je alles zelf uitzoeken: van het aanvragen van een ISBN tot het registreren als uitgever en de aanmelding op bol.com.
…bepaalt (evt. in overleg met jou) de releasedatum van je boek. …beslis je zelf de releasedatum, of dat nu over drie jaar is of op 1 januari aanstaande.
…geeft niet zomaar elk boek uit (want zij dragen alle risico’s), dus óf je wordt gevraagd óf je moet een steengoede pitch schrijven voor je boek. …hoef je geen pitch te schrijven voor je boek, maar neem jij ook alle risico’s op je (dus ook als je boek niet verkoopt).
…ziet jouw boek als een investering en schiet alles voor. …schiet jij alles voor. 😉
…betaalt jou (mogelijk) van tevoren een voorschot. …betaal je alles eerst uit eigen zak. (Maar je bent ondernemer, dus je bent vaak ook zelf creatief genoeg om je investering terug te verdienen.)
…sturen drie keer per jaar aanbiedingsbrochures naar boekhandels, zodat zij jouw boek alvast kunnen inkopen. …benader je zelf boekhandels om je boek in te laten kopen (vaak: in consignatie). (En geloof me, dat is niet zo makkelijk als dat het klinkt.)
…bepaalt de tijdlijn én de deadlines. …bepaal jij zelf de tijdlijn en je deadlines.
… schakelt freelance persklaarmakers en correctoren in voor jouw boek. …ben je zelf vrij om een schrijfcoach, redacteur en/of corrector in te schakelen voor je boek. (Ik raad alle drie aan. 😉)
…doet dit ook wat betreft vormgeving: de opmaak van het binnenwerk en de cover. …ben je wederom zelf vrij om een vormgever in te schakelen. (Let op: een boekvormgever is niet hetzelfde als een grafisch vormgever of een branding designer!)
…ziet jou als een van de vele auteurs (onder hun uitgeverij) en verdeelt dus ook de aandacht. …ligt alle focus alleen bij jou.
…schat in hoe goed jouw boek het zal doen en hangt daaraan een bepaald marketing- en pr-budget. …promoot jij zelf je boek, dus beslis je ook hoeveel budget je uitgeeft aan marketing en pr.
…stuurt (vaak terwijl je boek bij de drukker ligt) een persbericht naar journalisten, brengt je boek onder de aandacht bij influencers en evt. lopen er advertenties om de pre-orders te stimuleren. …doe je er slim aan om al zo vroeg mogelijk zo veel mogelijk pre-orders te stimuleren op promotiemanieren die passen bij jou en je boek.
…gaat er (stiekem) ook van uit dat jij als auteur ook je eigen boek gaat promoten. …kan niemand zo goed als jij je boek promoten (en kan het soms erg lonen om de hulp in te schakelen van een pr-expert of pr-bureau!).
…bepaalt de verkoopprijs van jouw boek. …bepaal jij zelf de verkoopprijs (en -kanalen).
…betaalt jou per verkocht boek gemiddeld tussen 8 en 12% van de verkoopprijs (ex. btw) uit. …is 100% van de verkoopprijs voor jou (vergeet hierbij niet de verzendkosten).

 

Een uitgeverij zoeken en vinden

Heb je erover nagedacht en wil je je boek het liefst via een uitgeverij uitgeven? Bedenk dan: er zijn ongeveer 2000 uitgeverijen van boeken in Nederland. Ga niet zomaar elke uitgeverij berichten, maar doe gericht vooronderzoek. Kijk naar welke boeken al zijn uitgegeven bij een bepaalde uitgeverij en of jouw boek daarbij zou passen.

Pumbo heeft in dit artikel een heel handig overzicht gemaakt van alle Nederlandse uitgevers die zijn aangesloten bij de mediafederatie. Dat maakt het zoeken al een stuk makkelijker (plus: je vindt er nog wat fijne info over hoe het zit met een uitgever aanschrijven en de winstuitkering). 😉

 

 

 

Dé tip om je keuze te maken

Zoals je ziet: er hangen aan beide keuzes voor- en nadelen. Er is ook geen goed of fout. Jij kiest wat het beste bij jou en jouw boek past. Hoe je die keuze nou makkelijker maakt? Door te beseffen dat het grootste verschil zit in tijd en geld. Ga dus na voor jezelf: hoeveel tijd en geld heb jij om te investeren in je eigen businessboek? (En: in hoeverre wil jij de eigen regie over je boek behouden?)

Natuurlijk is dat een goeie om in je achterhoofd te houden, maar nog belangrijker is: wat is het doel van je boek? Wil je een bredere doelgroep bereiken, dan is misschien een uitgeverij dé manier voor jou. Wil je je boek inzetten als marketingmiddel voor je bedrijf, dan is het misschien slimmer om het toch in eigen beheer te doen.

Tot slot, stel jezelf deze vraag: wil je liever 500 boeken verkopen in eigen beheer of 5000 boeken via een uitgeverij? In beide gevallen levert het je namelijk 10.000 euro op.

De ene manier is dus niet beter dan de andere. Jij weet wat er in jouw situatie het beste past bij jouw boek. Het is een belangrijke beslissing, want het heeft grote gevolgen voor de rest van je boekschrijfavontuur. Hopelijk ben je met dit blog een stuk wijzer geworden!


Wil je je boek in eigen beheer uitgeven en sta je nog maar aan het begin van je avontuur? Join the BestsellerClub! Ontdek hoe jij gestructureerd je eigen businessboek schrijft. Meer weten? Lees hier meer over de BestsellerClub.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.