Vijf tips voor een ondernemer die een boek wil schrijven

Jij speelt al een tijdje met het idee om een boek te schrijven. Je voelt tot in je tenen dat je zoveel kennis hebt verzameld en wilt dit graag met de wereld delen. Om je missie uit te dragen, om de wereld beter te maken, om … Wat het ook is, het moet eruit! Maar waar begin je precies? In deze blog geef ik vijf tips die jou als ondernemer helpen om je boek te gaan schrijven.

1. Baken je onderwerp stevig af

Niemand wil een verhaal lezen dat slingert. Een boek dat begint met een hoofdstuk over het vinden van je tone of voice en eindigt met een hoofdstuk over huwelijkse voorwaarden… It makes no sense. De kracht van een sterk boek is niet ‘zo breed mogelijk inzetten’, maar de diepte ingaan over een specifiek onderwerp. Tip: begin met het maken van bijvoorbeeld een woordweb rondom je onderwerp. Wat kan en wil jij erover vertellen en wat moet je lezer hierover weten?

2. Begin met je boodschap

What’s in it for me? Dat denkt je lezer als-ie je boek vastpakt in de boekhandel. Weggeblazen door je titel en een toffe cover, glijden de ogen verder naar de achterflaptekst. Sommige schrijvers pakken die als eerste aan, want het geeft je namelijk een fijne houvast voor je boodschap: wat moet je lezer weten/onthouden/anders doen na het lezen van jouw boek?

3. Schrijf de inhoudsopgave uit

Je inhoudsopgave? Moet je niet eerst een titel hebben? Nope. De titel van je boek, die komt nog wel. Daar moet je je niet blind op staren, want dat kost je te veel energie en misschien ook wel motivatie om verder te schrijven. 😉 Als je begint met schrijven, begin dan met je inhoudsopgave. Dat biedt je tijdens het schrijven van je hoofdstukken een helder framework waaraan je je kan vasthouden en zorgt ervoor dat je je rode draad gaandeweg niet verliest (en anders wijs ik je daar ook graag op hoor 😉 ).

4. Niks is definitief…

Totdat je boek gedrukt is. Tot die tijd kan je nog alles aanpassen. Ja, echt alles. Ook je titel, of je achterflaptekst, of je voorwoord, of hoofdstuk 3 en 8. Dus pin je daar niet op vast en maak gewoon een begin. Wacht niet op inspiratie, want die heb je al gehad. Anders las je nu deze blog niet. 😉

5. Plan je schrijfmomenten in

Jep, ik weet het. Ik vind dit zelf ook lastig, want de ene keer heb ik op zondagochtend een schrijfbui en de andere keer is dat op woensdagavond. Maar probeer het toch in te plannen. Of het nou één uur per week is of 500 woorden per dag. Waarom veel schrijvers hun boek niet afmaken is omdat ze er te lang over doen. Tuurlijk heb je de vrijheid om drie jaar lang aan je boek te werken. Maar drie jaar geleden had jij andere kennis, was jij waarschijnlijk ook een (totaal) ander persoon en dacht je ook anders over het onderwerp waar je nu over wilt schrijven. Dat is de vloek van het ondernemerschap: je blijft jezelf ontwikkelen. 😉 Niet voor niets zeggen heel veel schrijvers na het publiceren van hun boek: ik zou dat en dat hoofdstuk nu al zo anders verwoorden. En zo ontstaat vaak boek twee!


Vind je het nou lastig om jezelf die stok achter de deur te gunnen voor je eigen boek? Je kan ook hulp inschakelen van een tekstregisseur – hoi! Ik heb regelmatig plekjes vrij voor een castingsessie, dus ben je benieuwd: plan hier je gratis castingcall in.

Meer lezen?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.