Vijf schrijflessen van een ondernemer die zijn eerste boek schreef – gastblog door Edwin Dijkstra

Na tien jaar freelancen leek het mij aardig mijn lessen te delen in de vorm van een boek. Allereerst heb ik veel geleerd, wat heeft gezorgd voor tien jaar groei in kennis en inkomen. Daarnaast merkte ik dat mijn kennis erg waardevol was voor nieuwe freelancers, waaronder mijn drie kantoorgenoten die ook freelance marketeer zijn. 

In een half jaar schreef ik mijn boek SUPERFREELANCER. In dit blog deel ik vijf schrijflessen die ik heb geleerd tijdens dit proces.

1. Prioriteer schrijfwerk

In 2018 had ik al het idee om een boek te schrijven over freelancen. Het lukte me maar niet om iets significants op papier te krijgen. Dit terwijl ik ‘s avonds en in het weekend alle tijd reserveerde voor schrijfwerk.

Het probleem met deze gedachte? Ik reserveerde tijd voor schrijven, wat normaal bedoeld is om te rusten. En dat is met reden, ‘s avonds en in het weekend wil ik bijkomen en opladen.

In 2021 wist ik dan ook: wil ik mijn boek schrijven, moet het schrijfwerk prioriteit krijgen. Elke ochtend schreef ik. Opstaan, rondje hardlopen, halve liter zwarte koffie, een uur schrijven.

Krijgt je schrijfwerk de tijd waarin je de meeste energie hebt, dan gaat het rap. 65.000 woorden in een half jaar rap.

2. Schrijf eerst titels en kopjes

Hoeveel SUPERFREELANCER het eerste boek is dat ik zelf uitbreng, is het niet mijn eerste schrijfervaring. Als marketeer schreef ik altijd al veel blogs, e-mails, zelfs werkte ik voor een ziekenhuis waarvoor ik de folders schreef.

Wat ik vroeg leerde is dat ik niet blind kan beginnen met een tekst. Dan gaat mijn aandacht alle kanten op en raakt het eindpunt uit zicht. Dan ineens schrijf ik over hoe vaak ik in de sportschool sta en welke oefeningen ik doe, terwijl ik met een hoofdstuk over personal branding bezig ben.

Wat voor mij werkt is eerst de kaders bepalen. Schrijf ik een blog als deze, schrijf ik eerst vijf tips als kopje uit. Daarna vul ik pas in. Dit is precies wat ik bij mijn boek deed. Ik begon met de hoofdstukken, dan de subhoofdstukken en dan de kopjes.

3. Schrijf elke dag, niet wanneer je inspiratie hebt

Schrijven is niet altijd leuk. Soms komen de woorden moeilijk op papier. Soms moet je onderzoek doen. Soms wis je een heel hoofdstuk en moet je opnieuw beginnen. Als je de voltooiing van je boek koppelt aan momenten waarop je inspiratie hebt, komt ie nooit af. Niet bij mij in ieder geval.

Waardoor mijn boek wel afkomt? Consistentie progressie. Elke dag schreef ik een paar honderd woorden.

4. Eerst de woorden op papier, dan netjes maken

Daarmee komen we ook op het volgende punt. Heb je iets geschreven, is het nog lang niet klaar om in boekvorm te drukken. Zinnen lopen nog niet lekker, spelfouten alom en het stuk sluit niet aan op het vorige.

Dat is niet erg.

Wat wel erg is: niets afmaken, omdat je continu aan het herschrijven bent.

Mijn strategie was zo snel mogelijk al mijn gedachten op papier krijgen. Toen ik mijn eerste draft klaar had, vroeg ik mijn kantoorgenoten om feedback. Die verwerkte ik. Toen huurde ik een schrijfcoach in. Zij zorgde voor meer structuur. Toen huurde ik Renske in. Zij zorgde voor de finishing touch.

5. Betrek een schrijfcoach en redacteur

En dit raad ik jou ook aan om te doen. Schrijf je voor het eerst een boek, wil je je bezighouden met het schrijven. Natuurlijk kun je een tiental cursussen volgen en een paar jaar schrijfoefeningen doen, maar dat schiet niet op. Je kunt ook mensen inhuren die de juiste expertise hebben.

Een schrijfcoach helpt je blokkades voorkomen en oplossen. Bijvoorbeeld als je het overzicht kwijtraakt, inspiratie even op is, of niet ziet wat de volgende stap is.

Een redacteur zorgt dat alles correct op papier komt.

Bonus: Schrijf net zo hard aan marketingmateriaal dan aan je boek

Na het schrijven van mijn boek ben ik elke dag gaan posten op Linkedin. Dit leverde in de eerste maand al 100 pre-orders op. Ook ben ik gastblogs gaan schrijven,  zoals deze. Ook heb ik een e-book over winnende offertes schrijven gemaakt, die je gratis krijgt als je je op edwin.nl aanmeldt voor mijn nieuwsbrief. Na 75 dagen Linkedin-posts, gastblogs, een ebook en e-mail funnels heb ik ongeveer 40.000 woorden aan marketingmateriaal geschreven. Bijna een volledig boek dus.

Is je doel een boek schrijven, dan hoef je dit niet te doen. Wil je daadwerkelijk dat mensen je boek kopen en lezen, wees dan bereid te investeren in het schrijven van marketingmateriaal.


Edwin Dijkstra schreef het boek SUPERFREELANCER, dat begin 2022 uitkwam. Wil je meer weten over zijn boek of met eigen ogen zien wat de toegevoegde waarde is van een schrijfcoach én een redacteur (aanrader, al zeg ik het zelf 😉 )? Bestel dan hier SUPERFREELANCER.
Wil je liever zelf aan de slag met het schrijven van je eigen boek? Misschien zijn wij een match! Als tekstregisseur heb ik regelmatig plekjes vrij voor een castingsessie, dus ben je benieuwd: plan hier je gratis castingsessie in.

Meer lezen?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.