Zo vergroot jij de leesbaarheid van je tekst

Dagelijks lezen we ontzettend veel teksten: e-mails, appjes, brieven van de Belastingdienst, nieuwsartikelen, en ga zo maar door. Als we een tekst lezen die goed leesbaar is, hoor je ons niet klagen. Maar een slecht leesbare tekst… Enkele regels later haken we af. Terwijl de content superinteressant kan zijn. De leesbaarheid van je tekst is dus erg belangrijk om op te letten. Met deze vijf tips worden jouw teksten duidelijker en begrijpelijker, en daardoor juist nog aantrekkelijker voor je doelgroep om te lezen. 😉

Tip 1: Lettertype en -grootte

Oké, eerst even de open deur intrappen. Gebruik een leesbaar lettertype in een goed leesbare grootte, want anders ben je je lezer al kwijt voordat ze nog maar beginnen met lezen. Vergelijk het zelf maar:

18-11-23 blog leesbaarheid vergroten (2)

Tip 2: Gebruik witregels en alinea’s

Als ik deze blogpost als één blok tekst had neergezet, zou je dan nog aan het lezen zijn? Ik denk het niet. 😉 En ik geef je groot gelijk. Witregels en alinea’s zorgen voor ruimte in je tekst. Vergelijk het met adempauzes. Met een witregel kun je een rustpunt in je tekst creëren tussen of binnen alinea’s. Je kunt hiermee een nieuw onderwerp aansnijden, een ander aspect van hetzelfde onderwerp, of een nieuwe tip bijvoorbeeld. 😉 Hierdoor komt je lezer op adem en houdt ie het vol tot het eind.

Hetzelfde geldt trouwens voor tussenkopjes en opsommingen. Het schept overzichtelijkheid en daar houden wij als lezer van!

Tip 3: Juiste spelling & grammatica

Misschien ook wel een open deur, maar toch belangrijk om mee te nemen hier. We kennen allemaal wel de foute spelling van ‘mijn’ in de zin: “Ik ga naar me moeder”. Maar niet iedereen heeft zulke gevoelige voelsprieten bij het schrijven van een tekst. Sommige fouten glippen er gewoon door. En probeer dan maar eens een tekst vol met spelfouten serieus te nemen. Ik daag je uit:

blog-zo-vergroot-je-de-leesbaarheid-van-je-tekst
Gelukkig opzettelijke taalfouten, maar je merkt gelijk het effect! (Bron: retecool.com)

Tip 4: Liever korte(re) dan lange zinnen

Hoe hoger het taalniveau, hoe langer de zinnen. Dus schrijf je een boek voor kinderen, houd het dan op superkorte zinnen: “Joris ziet de draak. De draak heeft grote tanden.” Maar let op: er zit een grens aan zinslengte. Een zin met ongeveer vijftien woorden leest het fijnst. Als je doorgaat tot twintig à dertig woorden of meer, wordt het voor de gemiddelde lezer al wat lastiger leesbaar.

Ik ga je nu uitleggen hoe hard coderen stapsgewijs werkt. (10 woorden)

De buurvrouw liep de tuin in om de bloemen te wateren en onkruid te wieden. (15 woorden)

Jouw doelgroep is niet gecharmeerd van onduidelijke teksten, die volstaan met ingewikkeld geformuleerde zinnen, vaktaalwoorden en spel- en grammaticale fouten. (20 woorden)

Nadat alle stemmen geteld waren, zowel van het publiek als van de jury, werd het eindelijk duidelijk wie de winnaar was en naar huis zou gaan met de felbegeerde hoofdprijs. (30 woorden)

Dit betekent natuurlijk niet dat je elke zin van je tekst moet natellen, als je tekst af is. Houd er daarom al rekening mee tijdens het schrijven. Wring je niet in tienduizend bochten om je zin zo kort mogelijk te houden. Soms kun je de boodschap gewoon niet korter uitdrukken.

Kom je er echt niet uit? Splits de zin dan op. Dat scheelt vaak al een hoop! En daar wordt niet alleen jij, maar ook de lezer erg blij van. 😉

Tip 5: (Ver)simpel taalgebruik

Naast de zinslengte is het ook belangrijk om op je taalgebruik te letten. Zet hierbij je doelgroep centraal. Schrijf je bijvoorbeeld voor mensen uit de IT-wereld en gaat je tekst over HTML coderen? Dan kun je best praten over CSS, de index en </p> tags. Is je doelgroep breder? Vermijd dan zo veel mogelijk vaktaal – jargon – en houd het zo simpel mogelijk. Het liefst nog onder het taalniveau B1: het gemiddelde leesniveau van de meeste Nederlanders. Meer weten? Check deze sites: www.zoekeenvoudigewoorden.nl, www.ishetb1.nl en www.texamen.nl.

Zijn jouw teksten al goed leesbaar of kun je deze checklist goed gebruiken? Laat het me weten in een reactie onder deze blogpost of via mijn Facebookpagina! 🙂

Bronnen & inspiratie: Schrijven OnlineSchrijfvis, Frankwatching

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.