blog-checklist-perfecte-tekst-tips

Dé checklist voor jouw perfecte tekst: 5 supertips

Eindelijk! Het kostte wat zweet, slaap en bakken energie, maar je tekst is eindelijk af. Inleveren, opsturen of online zetten? Nee, absoluut niet! Het is belangrijk je tekst altijd nog minstens één keer na te lopen op typfouten, niet-lekker lopende zinnen of slechte leesbaarheid. Het enige wat jij hiervoor nodig hebt, is een duidelijke checklist. Met dit stappenplan maak je jouw teksten een waar genot om te lezen!

Stap 1: Wees je eigen lezer

Lees je tekst over alsof jij niet de schrijver bent, maar juist de lezer. Heb je een tekst geschreven voor doe-het-zelfklussers? Denk dan ook vanuit hun perspectief: ik wil een tuinhuis bouwen en ik wil weten hoe ik dat stapsgewijs moet doen. Bijvoorbeeld. Let hier ook op het taalgebruik. Maak de tekst niet extra moeilijk door ingewikkelde woorden te gebruiken. Schrijf de taal van je lezer: lees hier meer over in mijn vorige blog. Je lezer wil een waardevolle tekst die antwoord geeft op zijn of haar vraag. Dus geef dat dan ook!

Stap 2: Schrappen geblazen!

Kijk kritisch naar je eigen tekst en schrap waar nodig. Wijk je af van je onderwerp, weid je te veel uit of staat er zelfs nutteloze informatie tussen voor je lezer? Weg ermee! Wees niet bang van de ‘ideale bloglengte’ voor SEO: minimaal driehonderd woorden. Artikelen langer dan duizend woorden worden gezien als extra waardevol… door zoekmachines. Maar als je lezer na honderd woorden afhaakt, omdat je te veel rond de pot draait… Dan heb je er alsnog niks aan. Je schrijft voor je lezer en NIET voor de zoekmachines. Onthoud dat ook als je gaat schrappen. Stem de lengte van je tekst af op het antwoord van de lezers hun vraag. Dus is die vraag: welke gereedschappen heb ik nodig om zelf een tuinhuis te bouwen?, geef dan ook precies het meest waardevolle antwoord daarop en betrek er niet duizend-en-een andere dingen bij. Succes gegarandeerd!

Stap 3: Uitzoomen en dan pas inzoomen

Na het schrappen begin je met uitzoomen: check of de tekstopmaak er overzichtelijk uitziet. Gebruik witregels en niet te lange alinea’s. Niemand is ooit vrolijk geworden van één grote lap tekst. Je tekst mag er zijn, dus maak deze ook aantrekkelijk voor je lezer. Met een titel die uitdaagt tot verder lezen en heldere tussenkopjes.

Zoom vervolgens in op je zinnen. Dit kun je het beste controleren door je tekst hardop te lezen. Zo merk je meteen welke zinnen haperen, niet lekker lopen, te lang zijn, etc. Splits ellenlange zinnen op of kort ze in, en zorg voor rustpunten. Waar jij vaak ademhaalt tijdens het voorlezen, is de perfecte plek voor een komma (of een punt). Vermijd daarnaast te veel passieve zinnen. Dus niet: Door bouwmarkten wordt er in de zomer altijd veel reclame gemaakt voor tuinhuizen. Maar: Bouwmarkten maken in de zomer veel reclame voor tuinhuizen. Passieve zinnen maken een tekst onpersoonlijk en onnodig complex. Dit betekent natuurlijk niet dat ALLE zinnen in de actieve vorm moeten staan. Wissel vooral af, maar neem het zeker mee tijdens het checken van je tekst! Tot slot de controle op spel- en slordige typfouten. Die zijn zo gemaakt, dus wees alert!

Dit inzoomen en uitzoomen vergroot de leesbaarheid van je tekst, waardoor je lezers blijven lezen en niet na drie zinnen afhaken. 😉

Stap 4: Effe control+F

Tijdens het inzoomen bij de vorige stap heb je misschien fouten gezien die vaak terugkomen. Bijvoorbeeld ik vindt of klusssers of bouw project. De volgende stap is dus: effe control+F (of command+F). Zo kun je snel zoeken en alle overige foutjes er gelijk uit halen, net als bijvoorbeeld dubbele spaties. Hiermee zet je gemakkelijk en snel de puntjes op de i. Je kunt deze zoekoptie natuurlijk ook gebruiken om te kijken hoe het zit met de verhouding actieve/passieve zinnen. Zoek naar word of worden voor passieve zinnen en het WORDT meteen duidelijk. 😉

Stap 5: Hypercorrect

Staan er hyperlinks in je tekst? Check dan snel nog even of ze 1. goed geformuleerd zijn en 2. naar het juiste verwijzen. Zeg dus niet: Klik hier of Lees meer, maar geef gericht aan waar de link naar verwijst. Koop hier houten planken of hoe kies je de juiste boormachine. Klik tot slot op alle hyperlinks in de tekst om te dubbelchecken of ze naar de juiste verwijspagina leiden. Tip: laat de gelinkte pagina in een nieuw tabblad openen, zo zijn je lezers jouw pagina niet gelijk kwijt. 😉

Ga jij deze checklist gebruiken bij jouw volgende tekst? Of heb je zelf nog goede tips die je wilt delen? Ik lees je reactie graag; onder deze blogpost of als reactie op de Facebookpost!

Meer lezen: Schrijven Online en Schrijfwijzer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *